Men blandt ulemperne er at flydebroer og de gangbare bomme er lavere end faste træbroer. Det giver problemer for skibe med højt fribord, især i hård vind. Der kan være langt ned til bommen, som kun flyder 50 cm over vandet. For at fortøje skal man nå ringen, som fortøjningen skal igennem.
Tidligere var Y-bommene forsynet med fortøjningsringe. Det er producenterne af bomme nu gået væk fra, fordi de larmer med en metal-mod-metal lyd, som især er irriterende om morgenen, når både forlader havnen tidligt.
Det har Line Barfod oplevet og hun har denne erfaring med Y og I bomme ‘Men med bommene med de små ringe til fortøjning, er man nødt til at hoppe ned fra skibet på en smal bom, som i blæsevejr kan være svært at stå fast på. Især hvis der ikke ligger en nabobåd. Der skal man så have en fortøjning igennem den lille ring og så komme op på skibet igen, fastgøre fortøjningen og ned på bommen på den modsatte side og gentage. I den tid kan båden godt nå at hamre ind i broen i længere tid.’
MarinaNews har spurgt NBC Marine om bommene kan leveres med klamper i stedet for ringe. Til det svarer Kim von der Recke teoretisk set ja, men det ønsker størstedelen af kunderne ikke så ‘Nej’. Bommene er hyldevarer og kan ikke leveres med klamper i stedet for bøjler. Klamperne udgør en fare for, at folk kan falde over dem. Men der findes specielle bådshager, som hjælper med at trække fortøjningslinen igennem øjet.’
For at afhjælpe dette problem, er de nye bomme er forsynet med en arm for enden af bommen, hvor fortøjningen ligger oven på. Den kan man tage, hvis tidligere båds fortøjning er efterladt ved afsejling.